1. pl
  2. en

Doradca I Mentor

Sparing partner

Piotr

Kania

09 lipca 2024

Inspirująca komunikacja jako kluczowa kompetencja nowoczesnego lidera

Znakomita większość liderów dzisiejszego świata biznesu i polityki ma pełną świadomość, że inspirująca komunikacja jest niezbędna, by móc przekonać innych, zyskać zwolenników swoich idei, zaangażować ich w sprawę i w efekcie osiągać zamierzone cele.

 

Co więcej sam sukces lidera, bez względu na to w jakiej dziedzinie, jest w pełni uzależniony od tego, jak dobrze komunikuje on swoje zamiary. Nawet najlepiej opracowany plan przy zaangażowaniu największych zasobów i pomocy najlepszych fachowców okaże się porażką, jeżeli lider nie zdoła przekonać innych osób , nie uda mu się "zarazić" ich swoją wizją.    

 

Tym bardziej zaskakujące jest, że mając świadomość istoty inspirującej komunikacji tak mało uwagi jest jej poświęcane przez liderów, tak niewielu z nich posiadło umiejętność dostarczania motywującego przekazu swoim współpracownikom i słuchaczom. Ponadto, prowadzone badania potwierdziły, że istnieje istotna luka w postrzeganiu inspirującej komunikacji pomiędzy samymi liderami a ich zwolennikami. Zdecydowana większość liderów (około 80%) ocenia się jako bardzo lub przynajmniej inspirujących, podczas gdy jedynie połowa z ich słuchaczy postrzega swojego lidera jako porywającego i motywującego do działania. Chyba każdy/każda z nas mógłby/mogłaby podać kilka przykładów z życia swoich przełożonych lub menedżerów znakomicie ilustrujących ten brak spójności.  

 

Stąd bez wątpienia opanowanie umiejętności dostarczania inspirującego przekazu swym organizacjom i ich pracownikom jest jedną z kluczowych kompetencji lidera w dzisiejszych czasach.

 

Myśląc o inspirującym liderze najczęściej widzimy oczami wyobraźni Nelsona Mandelę, Martina Luthera Kinga, Winstona Churchilla, czy Ghandi'ego, znakomitych mężów stanu, wybitnych polityków, budzących podziw oratorów. Ich historyczne wystąpienia zmieniły ówczesną i obecną rzeczywistość, wpłynęły na losy świata, mają niepodważalne znaczenie. Jednak inspirująca komunikacja lidera nie powinna być utożsamiana jedynie z krasomówstwem wielkich wystąpień i charyzmą przywódcy. Istnieje istotna różnica pomiędzy byciem postrzeganym jako inspirującym/cą, a sprawieniem, by inni czuli się zainspirowani. Inspirująca komunikacja ma za zadanie sprawić, by to inni uwierzyli w przedstawiony pomysł, ideę, uwierzyli w samych siebie i wspólnie osiągnęli więcej, niż sądzili, że jest możliwe.  

 

Pozostaje pytanie, czy bycie inspirującym liderem to kwestia wrodzonych predyspozycji i naturalnego talentu, czy może jednak jest to umiejętność, którą można posiąść?  

 

W moim przekonaniu inspirująca komunikacja jest umiejętnością, której można się nauczyć, a wręcz opanować w stopniu znakomitym, pozwalającym na osiąganie sukcesów w relacjach międzyludzkich. Nie oznacza to oczywiście, że każdy może być znakomitym mówcą, porywającym tłumy i budzącym skrajne emocje. Choć pomocne, nie jest niezbędne, by by być skutecznym, inspirującym liderem. Równie, a być może bardziej istotna jest umiejętność słuchania z zamiarem zrozumienia oraz okazanie zainteresowania, tym co mają do powiedzenia inni. W końcu nie zależy nam na "fajerwerkach", a na utrwaleniu motywacji i zaangażowania u innych w celu realizacji zamierzonych, wspólnych celów.

 

Opanowanie umiejętności inspirującej komunikacji nie jest procesem ani łatwym, ani szybkim. Można powiedzieć, że jest to niekończąca się nauka, nieustające dążenie do doskonałości. Na drodze do osiągnięcia sukcesu warto uwzględnić kilka (9) głównych zasad, których zastosowanie zdecydowanie zwiększy szansę osiągnięcia zamierzonego celu - zainspirowania i zmotywowania innych. W swojej komunikacji:

 

  • Bądź autentyczny/autentyczna w swoim przekazie, musisz wierzyć w to, co mówisz, by zbudować zaufanie.
  • Naucz się mówić inspirująco o przyszłości: swoim celu, wizji, wartościach, by promować odpowiednie zachowania i zaangażowanie wśród    pracowników.
  • Uwzględniaj w przekazie odniesienie do świata zewnętrznego i najważniejszych relacji np. z klientami, które są kluczowe dla organizacji.
  • Docieraj do jak największej grupy odbiorców, na wszystkich poziomach w organizacji, możliwie jak najczęściej
  • ​​Opanuj sztukę opowiadania historii, które zobrazują Twój przekaz i go wzmocnią
  • Słuchaj z uwagą, by usłyszeć i zrozumieć przekaz drugiej osoby. Pytaj, aby wyjaśnić i dowiedzieć się więcej
  • Miej świadomość niewerbalnych sygnałów, które wysyłasz. Bądź spójny/spójna w przekazie.
  • Poznaj dobrze swoją grupę odbiorców, publiczność, która ma być odbiorcą Twojego przekazu.
  • Przygotowuj się do każdego wystąpienia - nieustannie dąż do bycia lepszym liderem-mówcą.  

 

Bycie inspirującym liderem to kompetencja kluczowa dla menedżerów organizacji w świecie zmieniającego się systemu wartości wśród nowych pokoleń pracowników oraz coraz dynamicznej ewoluującego otoczenia zewnętrznego. Dzisiejszy przywódca w biznesie, chcący odnosić sukcesy, musi być w stanie zainspirować, zmotywować i zaangażować swoje zespoły, by móc osiągać sukcesy i realizować założone cele. Jest to istotny wysiłek i duża odpowiedzialność, a dla liderów przyzwyczajonych do zarządzania poprzez delegowanie i realizacje nakreślonych celów może okazać się nie lada wyzwaniem. Dobra informacja jest taka, że inspirująca komunikacja już dawno nie jest zarezerwowana dla nielicznych, naturalnych mówców, charyzmatycznych przywódców. Jest to umiejętność zdecydowanie wyuczalna, a przy świadomym stosowaniu podstawowych jej zasad i konsekwencji w ich stosowaniu na co dzień, do opanowania w stopniu mistrzowskim.

 

 

Powrót