Doradca I Mentor
Sparing partner
Piotr
Kania
Zmiana kultury organizacyjnej jest jednym z największych wyzwań, z jakim może mierzyć się firma. Obawa związana z ryzykiem zmiany DNA przedsiębiorstwa i ewentualnym "popsuciem" tego, co choćby nieidealnie, ale obecnie jednak funkcjonuje, jest na tyle wysoka, że wiele organizacji nie decyduje się na taki krok. W miejsce kompleksowej transformacji podejmowany jest mniejszy, bardziej akceptowalny wysiłek tzw. punktowych ulepszeń w miejscach, gdzie jest to konieczne, aby móc realizować bieżące działania i zapewnić funkcjonowanie firmy. W pewnych sytuacjach taka taktyka może być jedyną możliwą lub akceptowalną, jednak najczęściej jest to rozwiązanie czasowe, a pełna transformacja kultury firmy zostaje jedynie odsunięta w czasie z wszelkimi, często bardziej bolesnymi, tego konsekwencjami. Finalnie zmiana kultury organizacyjnej okazuje się nieodzowna, by móc odpowiedzieć na dynamicznie zmieniające się wymagania rynku i oczekiwania pracowników, zażegnać kryzys tożsamości, zintegrować łączące się podmioty lub po prostu poprawić jakość funkcjonowania całej organizacji i jej wyniki finansowe. Nie bez znaczenia są też szybko ewoluujące oczekiwania nowych pokoleń pracowników stanowiących coraz większy udział w zasobach ludzkich prawie każdej organizacji i ich oczekiwania związane ze środowiskiem, i kulturą organizacyjną firmy.
Temat transformacji kulturowej w firmie i roli lidera w tym procesie był przedmiotem sesji mentoringowej zorganizowanej przez ProfBoost dla BPJS-Kesehatan, firmy z branży ubezpieczeń społecznych z Indonezji, która miała miejsce w tym tygodniu w Warszawie. W trakcie spotkania ]rozmawialiśmy o głównych wyzwaniach związanych z przeprowadzeniem tego procesu, które nabierają szczególnego wymiaru biorąc pod uwagę szczególną pozycję BPJS-Kesehatan - jedynego dostawcy takich usług w Indonezji i grupę ponad 260 milionów odbiorców jego usług.
Pomimo różnic kulturowych, specyfiki rynku oraz często odmiennych oczekiwań klientów pomiędzy oboma krajami, główne kwestie pozostające do uwzględnienia w procesie transformacji kultury organizacyjnej pozostają takie same. Jasna wizja lidera i jej komunikacja w całej organizacji, zaadresowanie obaw związanych ze zmianą, współudział całej organizacji w projektowaniu nowej kultury, wartości, czy zachowań, pełne zaangażowanie i konsekwencja w procesie oraz zapewnienie niezbędnych zasobów to jedynie te najistotniejsze elementy, które należy wziąć pod uwagę podejmując takie wyzwanie.
Bardzo dziękujemy zarządowi BPJS-Kesahatan: Andi Afdal, Afrizayanti, Arief Setiadi, C.Falah Rakhmatiana, Mujiatin za świetną atmosferę spotkania, otwartość i inspirujące pytania. To była wielka przyjemność móc gościć Was w Warszawie i mamy nadzieję do zobaczenia niedługo!